Digitalisering av bedriftens oppslagsverk: Personalhåndboka

En personalhåndbok skal gi bedriften og de ansatte en felles sannhet. Dette innebærer regler, retningslinjer og prosedyrer som angår arbeidslivet, ansatte og bedriften.

Håndboken fungerer som en guide for ansatte og hjelper til med å sikre at bedriftens regler og praksis blir fulgt. Med bakgrunn i dette er det viktig at alle i bedriften har enkel tilgang til boken, og dette blir vrient dersom pdf-fila ligger gjemt i en labyrint av fellesmapper eller om boka er innelåst i et nedstøvet arkivskap.

Digitalisering av din bedrifts personalhåndbok trenger ikke være komplisert, ei heller tidkrevende. Med håndboka i et digitalt system eller på app har alle ansatte rask og enkel tilgang til enhver tid, og de kan selv finne ut hvor mange egenmeldinger de har, når feriepenger blir utbetalt, hvilke forsikringer du som arbeidstaker har eller hvilke avtalesatser som gjelder for din pensjon.

En av de største fordelene med en digital personalhåndbok er at den kan oppdateres raskt og enkelt. Endringer i bedriftens retningslinjer og prosedyrer kan raskt legges inn, og bli umiddelbart tilgjengelig for alle ansatte. Dette sikrer at alle i bedriften har den nyeste informasjonen, samt en praksis som er konsekvent.

En annen fordel med en digital personalhåndbok er at den kan være søkbar og enkel å navigere. Ved å bruke søkefunksjoner og hyperkoblinger, kan ansatte raskt finne den informasjonen de trenger. Dette gjør det lettere for ansatte å forstå og følge bedriftens regler og prosedyrer, og samtidig bidra til å redusere feil og misforståelser.

Med en digital personalhåndbok kan man risikere å øke effektiviteten og produktiviteten til både ansatte og ledere. Ved å gi ansatte tilgang til informasjonen de trenger, når de trenger det, kan det redusere tiden som brukes på å lete etter informasjon eller spørre ledere om hjelp. Dette frigjør tid for både ansatte og ledere, slik at de heller kan fokusere på å utføre sine oppgaver.

En annen fordel med en digital personalhåndbok er at den kan bidra til å redusere risikoen for juridiske problemer. Ved å sikre at alle ansatte er klar over og følger bedriftens retningslinjer og prosedyrer, kan bedriften redusere risikoen for arbeidsrettslige utfordringer. En digital personalhåndbok kan også bidra til å dokumentere at ansatte har mottatt og forstått viktig informasjon, noe som kan være nyttig i tilfelle en juridisk tvist.

Kort sagt, en god og digital personalhåndbok er viktig for å sikre at alle ansatte har tilgang til, og forstår bedriftens regler og prosedyrer. Det kan bidra til å øke effektiviteten og produktiviteten, redusere risikoen for juridiske problemer og sikre at bedriftens praksis er konsekvent. Ved å investere i en digital personalhåndbok, kan bedriften forbedre sitt arbeidsmiljø og gi ansatte de verktøyene de trenger for å utføre jobben sin på best mulig måte. En digital personalhåndbok vil mest sannsynlig senke antallet henvendelser fra ansatte rundt det som gjelder ansettelsesforholdet. Daglig leder eller HR-ressurs blir nok ikke kvitt alle slike henvendelser, men det blir nok færre av de ?